کتاب و کتابخوانی

آمار و اخبار در خصوص کتاب و کتابخوانی در سطح استان و کشور

کتاب و کتابخوانی

آمار و اخبار در خصوص کتاب و کتابخوانی در سطح استان و کشور

حضرت علی (ع): کتاب، بستان‎های عالمان و دانشمندان است.
در این وبلاگ می توانید مطالب آموزنده درباه کتاب، کتابخوانی و اهمیت کتاب را مطالعه نمایید نظرات و پیشنهادات ارزنده شما ما در پربار کردن این وبلاگ یاری خواهد کرد.

بایگانی

۳۰ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

پنج ویژگی مدیران بزرگ

عزیز الله الهی | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۴ ب.ظ


پنج ویژگی شخصیتی مدیران بزرگ

بر اساس تحقیق گسترده بزرگ‌ترین موسسه نظرسنجی جهان، گالوپ، تنها ۱۰ درصد از مردم دارای استعداد مدیریتی هستند و ۲۰ درصد نیز تاحدی دارای این استعداد هستند و می‌بایست با روش‌های مختلف آموزشی خود را تقویت کنند. به‌راستی علت کم یابی استعداد مدیریتی چیست؟ مدیریت، شغل بسیار پیچیده‌ای است. شما به‌عنوان مدیر با مجموعه‌ای از انسان‌ها طرف هستید و می‌بایست با هدایت و نظارت بر کار آن‌ها و ایجاد هماهنگی، امور را به سرانجام برسانید. درواقع شما در پست مدیریتی با «سیستم اجتماعی» _مجموعه‌ای از افراد که با یکدیگر درراستای هدفی خاص ارتباط دارند_ سروکار دارید که بر اساس آرای نظریه‌پردازان سیستم، پیچیده‌ترین سیستم موجود در جهان هستی است.

 ازاین‌رو مدیریت کردن و موفقیت در مشاغل مدیریتی، استعدادها و مهارت‌های متعدد و متنوعی می‌خواهد که تجمیع همه آن‌ها در یک نفر به‌ندرت رخ می‌دهد. بر اساس تحقیق موسسه گالوپ، وجود این ۵ استعداد شخصیتی در افراد، می‌تواندآن‌ها را تبدیل به مدیران بزرگ کند:

 انگیزش

مدیران بزرگ نه‌تنها خود انسان‌هایی باانگیزه هستند، بلکه دائماً در حال انگیزه دادن به زیردستان و همکاران خود برای انجام هرچه بهتر کارها و به نتیجه رساندن تلاش‌ها هستند.

 قاطعیت

مدیران بزرگ در امور مربوط به کار با کسی شوخی ندارند و در مواجهه با سختی‌ها، خود را نمی‌بازند و تا به پایان رساندن کار دست از تلاش بر‌نمی‌دارند.

 تصمیم‌گیری

مدیران بزرگ، تصمیم‌گیرنده‌هایی بزرگ هستند و این تصمیمات را در جهت منافع سازمان می‌گیرند نه راضی کردن این‌وآن.

 پاسخگویی

مدیران بزرگ نه‌تنها از مسئولیت‌های سنگین فرار نمی‌کنند بلکه با آغوش باز به استقبال آن‌هامی‌روند و در برابر نتایج به‌دست‌آمده نیز پاسخگو بوده و شکست‌ها را به گردن دیگران نمی‌اندازند.

 رابطه‌سازی

مدیران بزرگ روابطی مبتنی بر اعتماد و تفاهم میان خود و همکاران و زیردستان برقرار می‌سازند و در روابط خود شفافیت دارند و اهل مخفی‌کاری نیستند. آن‌ها همچنین با استفاده از ارتباطات درون و بیرون سازمانی، در صدد تحقق اهداف سازمان هستند.   

سایت مدرسه بازرگانی تهران

  • عزیز الله الهی

کتابدار یاید کتاب شناس باشد

عزیز الله الهی | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۱ ب.ظ


کتابدار باید کتاب‌شناس باشد
 


 

«بلقیس سلیمانی» نقش کتابداران را در راستای بهبود وضعیت کتابخوانی بسیار پررنگ دانست.

به گزارش ستاد خبری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «بلقیس سلیمانی» نویسنده رمان موفق «خاله‌بازی» با بیان این مطلب گفت: امروزه ظرفیت‌های متعددی برای جذب مخاطبان به کتابخانه‌ها ایجاد شده است، اما نقش کتابداران از تمامی این موارد با اهمیت‌تر است.

وی افزود: به عقیده من یک کتابدار موفق کسی است که خودش کتاب‌شناس باشد. یعنی به طور دائم در حال مطالعه آثار کلاسیک باشد و در عین حال از آثار نوین نشر نیز غافل نماند. این قشر زحمتکش باید به شغل‌شان عشق بورزند و برای رسیدن به این منظور ما باید زمینه‌ای را ایجاد کنیم تا آنها دغدغه‌های معیشتی کمتری داشته باشند و بیشتر در زمینه کاریشان فعالیت کنند.

سلیمانی با اشاره به اینکه برخی از کتابداران با ذوقی که به خرج می‌دهند باعث جذب گروه‌های مختلف سنی می‌شوند ادامه داد: به تازگی شاهد فعالیت‌های خوبی در برخی از کتابخانه‌ها هستیم. وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم کتابداران شایسته این مراکز با عشقی که به کارشان دارند باعث رونق کتابخوانی شده‌اند. جلسه رونمایی و نقد یک کتاب را برگزار می‌کنند. کارگاه‌های تمرین نوشتن در این مراکز برپا می‌شود یا اقدام به برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های تازه منتشر شده می‌کنند. مجموع این نوع فعالیت‌ها برای بهبود فرهنگ مطالعه مؤثر است و این موضوع به خوبی می‌تواند جایگاه کتابداران شایسته را برای ما ترسیم کند.
 
منبع: http://www.iranpl.ir
  • عزیز الله الهی

کتابداری یک شغل نیست

عزیز الله الهی | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۹ ب.ظ


گفتگو با نویسندگان
 
کتابداری یک شغل کارمندی نیست
 
 


ابراهیم حسن‌بیگی که در کارنامه درخشان فرهنگی‌اش انتشار بیش از ۸۵ جلد کتاب را دارد، گفت که کتابداری یک شغل کارمندی نیست.
به گزارش ستاد خبری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده و مدرس ادبیات داستانی با بیان اینکه کتابدار نمونه کسی است که از رخوت و سستی و کار به قاعده و قانون کارمندی دوری کند گفت: من سال‌هاست که با کتابدار‌های زیادی در کتابخانه‌های عمومی برخورد دارم. موفق‌ترین آن‌ها کسی است که مدام در حال مطالعه باشد. به این حرفه نباید به شکل یک کار کارمندی صرف نگاه کرد.


وی در ادامه افزود: باید برای کتابداران شرایطی فراهم شود تا آن‌ها با شیوه‌های نوین ارتباط برقرار کردن با مخاطب آشنا شوند. از کتاب‌های تازه نشر شده اطلاع دقیق و تخصصی به دست آورند و با این راهکار‌ها به جذب مخاطب بیشتر برای کتابخانه‌های عمومی بپردازند.

حسن‌بیگی برگزاری برنامه‌های جانبی در کتابخانه‌های عمومی را یکی دیگر از راه‌های جذب مخاطبان بیشتر به این مراکز فرهنگی دانست و افزود: کتابدارانی که اطلاعات خود را به روز کنند در این زمینه هم می‌توانند فعالیت‌های مؤثری داشته باشند. جلسه‌های نقد کتاب، مراسمی پویا و تخصصی هستند که نتیجه آن‌ها جدی‌تر نگاه کردن به مقوله خواندن و مطالعه و پژوهش خواهد بود.
  • عزیز الله الهی

مشاوره کتابدار

عزیز الله الهی | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۸ ب.ظ


پیام دبیرکل نهاد به نخستین همایش ملی خواندن

 

 بیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با صدور پیامی از دست‌اندرکاران برگزاری همایش ملی خواندن قدردانی کرد.
  • عزیز الله الهی

دوره مشاوره کتابدار

عزیز الله الهی | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۵ ب.ظ


دوره مشاوره کتابخانه های عمومی برگزار شد

 

 

 
 
 

۱۰ دوره‌ مشاوره کتابدار در سال ۹۴

 
دوره‌های آموزشی با عنوان «دوره آموزشی مشاوره کتابدار» توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برپا شده که تا به حال در آن بیش از هزار کتابدار نقاط مختلف کشور آموزش دیده‌اند.
 

به گزارش لیزنا، مسئولان نهاد پس از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که صرف ارسال منابع به کتابخانه‌ها کافی نیست و کتابداران کشور که به عنوان نوک پیکان ارتباطی نهاد با مردم هستند باید با جریان‌های فکری، جریان‌های نشر، محتوای کتاب‌ها، نحوه برخورد با مردم و ارتباط‌گیری با مراجعه‌کنندگان آشنا شوند.

بر اساس همین بررسی‌ها، در یک سال و نیم گذشته دوره‌های آموزشی مشاوره کتابدار به منظور توانمندسازی بیشتر کتابداران برپا شد. تاکنون ۸ دوره آموزشی در این زمینه اجرا شده و بیش از هزار نفر از کتابداران در ۲۴ استان تحت پوشش این دوره‌های آموزشی قرار گرفته‌اند.

گفتنی است، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ۲ دوره دیگر آموزشی تا پایان سال برگزار خواهد شد. قرار است کتابدارهایی که امکان مراجعه حضوری در دوره‌های آموزشی برایشان فراهم نبوده، به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی امکان بهره‌برداری از این دوره‌ها را به دست بیاورند.

 

  • عزیز الله الهی

مطالعه از دیدگاه اسلام و قرآن

عزیز الله الهی | دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۹ ق.ظ

کانون خبرنگاران نبأ: بررسی آماری محتوای کلام ‌الله مجید نشان می‌دهد که مطالعه و کتابخوانی و تحصیل علم و دانش از مسائل بسیار مهم در دین قرآن کریم است؛ توجه به بسترسازی‌های لازم و ایجاد مراکز کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه از نگاه قرآن ضروری است. %d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%b9%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d9%88-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، کتاب خواندن و مطالعه یکی از ارکان اصلی زندگی و بقای انسان‌هاست. انسان به‌وسیله مطالعه و تفکر در پدیده‌ها و دنیای پیرامون خود می‌آموزد که چگونه در برابر ناملایمات و مشکلات به حیات خود ادامه دهد و چگونه زندگی و حیات را برای خود و دیگر انسانها راحت‌تر، موثرتر و مرفه‌تر کند. حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید: خداوند بر همه نیکان و بدان با دادن توانایی خواندن و نوشتن و حساب کردن منت گذاشته است؛ اگر این توانایی نبود آنها همه چیز را به هم در می‌آمیختند.

  • عزیز الله الهی

اهل رسانه برای ترویج کتابخوانی کمک کنند

عزیز الله الهی | دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۵ ق.ظ

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اهل رسانه خواست برای ترویج کتابخوانی کمک کنند. دومین نشست کتابخوان ویژه اصحاب رسانه در هتل انقلاب تهران با حضور اهل رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و مکتوب برگزار شد. در این نشست علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، محمد اللهیاری؛ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، اسماعیل جانعلی‌پور؛ مدیر کل فرهنگی نهاد، محمدهادی ناصری؛ مدیر کل روابط عمومی نهاد، مجید صحاف؛ مشاور دبیرکل نهاد، علی نیکنام؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و جمعی از اهل رسانه حضور داشتند. علیرضا مختارپور در سخنانی ضمن تشکر از حضور رسانه‌ای‌ها در این مراسم گفت: «آرزوی من این است که این جلسات به صورت هفتگی برگزار...

  • عزیز الله الهی

نشست به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده

عزیز الله الهی | دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۲ ق.ظ

کتاب خوان عنوان نشست هایی است که به منظور به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعهدر قالب معرفی کتاب برگزار می­گردد. این جلسه در فضایی صمیمی تلاش دارد تجربیات مطالعاتی افراد کتابخوان را برای سایر علاقمندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذارد. به منظور اجرای بهتر و شایسته تر این نشست ها در سطوح استان و شهرستان دستورالعمل ذیل تدوین و در اختیار قرار می گیرد.

چشم انداز:
افق نشست کتاب خوان توسعه رفتار مدنی رشد ­یافته و رشد‌دهنده در سراسر کشور حتی روستاهای دور‌دست و نیز جمع‌های کوچک خانوادگی است تا به مرور به درونی شدن عادت مطالعه منجر گردد.
سیاست­ها:
·        آشنایی عموم مردم با نحوه و چرایی مطالعه به عنوان گام مهم در توسعه فرهنگ مطالعه
·        ایجاد احساس نیاز به مطالعه و فرهنگ سازی این امر
·        نیازسنجی ذائقه مطالعاتی عموم مردم
·        بهبود نگرش عموم مردم و کیفیت سبک زندگی ایشان در اثر مطالعات هدفمند و کاربردی
اهداف:
·        ایجاد عادت به مطالعه در اقشار مختلف جامعه
·        اشتراک گذاری کتابهای خوانده شده
·        معرفی کتاب های مفید و کاربردی
·        ارتقاء و توانمند سازی کتابداران از طریق مطالعه
·        آشنایی با شیوه های استاندارد معرفی کتاب
گام های اجرایی برگزاری جلسه کتاب خوان:
v     ارائه دهندگان در این نشست:
1.       کتابداران: باتوجه به اهمیت و ضرورت کتاب خوان بودن کتابداران و همچنین مطالبه جدی دبیر کل محترم نهاد از کتابداران در خصوص کتابخوانی، مخاطب اصلی این نشست ها کتابداران خواهند بود.
2.       نویسندگان: به منظور آشنایی و ارتباط نویسندگان و مخاطبانشان، نویسندگان از جمله گروه هایی هستند که در این نشست ها تجربه های خواندنی و نگارشی خود را به اشتراک می گذارند.
3.       فعالین رسانه حوزه کتاب: خبرنگاران و اهالی رسانه یکی دیگر از گروه های مدعو در نشست های کتاب خوان خواهند بود.
4.       اعضای کتابخانه های عمومی: اعضاء کانون‌های ادبی، اعضاء کانون‌های مطالعاتی، اعضاء کتابخوان کتابخانه از مخاطبین عضو کتابخانه های عمومی خواهند بود که امکان شرکت در نشست کتابخوان را دارند.
5.       سایر علاقمندان: کارشناسان علاقمند ستادی، شخصیت­های مرجع فرهنگی- هنری در جامعه مانند بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران، شخصیت­های دینی، علمی، سیاسی و... کلیه علاقمندان و افرادی که تمایل به ارائه معرفی کتاب دارند از دیگر شرکت کنندگان در نشست های کتابخوان خواهند بود.

  • عزیز الله الهی

خوگرفتن با کتاب

عزیز الله الهی | دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۸ ق.ظ

کتاب مقوله بسیار مهمی است. البته من به کارهای هنری و تصویری تلویزیون، سینما، یا از این قبیل چیزها خیلی اعتقاد دارم؛اما کتاب نقش مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیزی پر نمی کند.

 

کتاب را باید ترویج کرد، ... مردم باید به کتابخوانی عادت کنندو کتاب وارد زندگی بشود. چندی پیش من دیدم که همین تلویزیون با بعضی از جوانان مصاحبه کرده بود و پرسیده بود که: آقا! شماکتاب می خوانید؟ پاسخ داده بودند که: نه، اصلا کتاب را جزوضروریات زندگی نمی دانند.

  • عزیز الله الهی

خوب خواندن کتاب، و کتاب خوب خواندن

عزیز الله الهی | دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ق.ظ

کتابخوانی چیزی است که برای یک ملت، فریضه و لازم است. آن مردمی که اهل کتاب خواندن باشند، از لحاظ معلومات انس نداشته باشند، تفاوت می کنند. خوشبختانه کتاب زیاد هست و کتابهای زیادی چاپ می شود. نمی خواهم عرض بکنم که همه آنچه که چاپ می شود، کتابهای خوب و مفیدی است؛ نه، ای بسا کتابی چاپ می شودو به بازار هم می آید، اما کتاب مفیدی نیست؛ یک کتاب بی فایده وعاطل و باطلی است و کسی از آن استفاده ایی نخواهد کرد. و ای بسا کتابی که چاپ می شود و به بازار هم می آید و مضر است؛ نه این که فایده ندارد؛ بلکه ضررهم دارد! الان ما در بازار کتاب کشور، چنین کتابهایی را داریم و اینها در دسترس مردم هم هستند! اینها بخش کمی از کتابهای چاپ شده هستند. اکثر آنچه که چاپ می شود، چه از جهات علمی، چه از جهات فرهنگی، چه از جهات دینی، چه از لحاظ معارف گوناگون اسلامی، چه از لحاظ ادبی وهنری، مفید است. معارفی که درکتابها هست، مردم ما از آنهابی نیاز نیستند؛ باید این کتابها را بخوانند. انس با کتاب، چیزبسیار با ارزشی است و من خواهش می کنم که... همه و همه... باکتاب انس پیدا کنند

  • عزیز الله الهی